Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski portu, w którym znalazły się także propozycje układu drogowego. Zakładają one, że ruch będzie odbywał się głównie przez poszerzoną A2, ale uwzględniono również plany budowy AOW.
Spółka CPK przygotowała wariant inwestorski Portu Solidarność, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. To kontynuacja działań z grudnia 2021 r., kiedy zaprezentowany został obszar preferowanej lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie części gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Teraz został on doprecyzowany i ograniczony do obszaru o powierzchni 28 km kw. Szerzej na ten temat w tekście pt.
CPK. Poznaliśmy dokładną lokalizację portu. Oto wariant inwestorski.
Sam wniosek o decyzje środowiskową ma zostać złożony w trzecim kwartale tego roku.
Dzięki udostępnieniu dokumentów możemy się przyjrzeć planom spółki związanym z infrastrukturą drogową – w tym przypadku nie wiem jeszcze za dużo o głównym węźle łączącym port z autostradą A2 – jego kształt jest opracowywany wspólnie z GDDKiA, ale za to poznaliśmy planowany układ dróg regionalnych.
Zapewnienie nowych dróg dojazdowych do obszaru Portu Solidarność będzie miało istotne znaczenie dla jego funkcjonowania. Zapewnią one dostęp dla pasażerów i pracowników, umożliwią też transport ładunków, a co za tym idzie połączą nowe lotnisko z siecią drogową, w tym z autostradą A2 i drogą krajową nr 50 (DK50).
W ramach CPK ma postać przede wszystkim łącznik nowy odcinek drogowy w kierunku południowo-wschodnim łączący obszar Portu Solidarność z istniejącą autostradą A2 wraz z obiektami i niezbędną infrastrukturą techniczną. Początkowo będzie on projektowany w wariancie 2+2, ale pozostawiona zostanie możliwość jego poszerzenia do przekroju 3+3. Warto mieć na uwadzę, że do momentu uruchomienia lotniska 90-kilometrowy odcinek A2 Warszawa – Łódź zostanie przez GDDKiA poszerzony o jeden pas ruchu w każdą stronę, co zwiększy przepustowość tej trasy i ułatwi dojazd do Portu Solidarność.
W kierunku zachodnim rozbudowane zostaną odcinki łączące obszar Lotniska z istniejącą DK50 wraz z obiektami i niezbędną infrastrukturą techniczną. Drogi zostały tak zaplanowane, aby były w pełni spójne z rozwiązaniami przewidzianymi da węzła kolejowego, o którym piszemy w tekście pt.
CPK. Tak ma wyglądać węzeł kolejowy. Oto nowe stacje i przystanki.
Od północnej strony obszaru lotniska zaprojektowano północne obejście CPK, które zapewni dodatkowe połączenie wschód-zachód między DK50 a terminalem, a także posłuży do połączeń lokalnych między Szymanowem, Wiskitkami i Baranowem. Droga ta umożliwi także dostęp do potencjalnych nowych obiektów w północnej części obszaru objętego planem zagospodarowania przestrzennego lotniska. W dłuższej perspektywie droga ułatwi dostęp do terminala z przyszłej planowanej przez GDDKiA od strony zachodniej lotniska Aglomeracyjnej Obwodnicy Warszawy (AOW), łącząc szereg potencjalnych obszarów inwestycyjnych.